TIPS Interview Cikgu MARA (Mara Assement Centre) Pegawai Pendidikan Gred 41 2017 | HusNaLaliNk Official Blog

Thursday 24 August 2017

TIPS Interview Cikgu MARA (Mara Assement Centre) Pegawai Pendidikan Gred 41 2017

Assalamualaikum..

Pertama sekali, tahniah aku ucapkan kepada sesiapa yang berjaya dipanggil untuk sesi Interview Pegawai Pendidikan Gred 41 (guru) lantikan MARA. OK bakal-bakal guru sekalian ini sedikit perkongsian untuk anda semua berjaya menempuh proses interview tersebut.

1 - Patuhi WAKTU yang ditetapkan

๐Ÿ’œDalam surat tawaran, calon perlu hadir untuk sesi pendaftaran jam 7.00 pagi. Jadi TOLONG jangan berlengah-lengah sebab apa tepat jam 7.30 pagi, pintu pagar akan di tutup! Bagi yang sampai lewat, elok balik dan sambung tidur sahaja. ๐Ÿ˜. Sila pastikan lokasi anda di panggil interview tersebut, kalau kawasan nya adalah hot spot jem, maka siap sedia untuk bangun awal dan bergerak lebih awal.

2- Bleep Test

๐Ÿ’œ Ujian ini akan menguji tahap kecerdasan calon. Sila 'fit' dan habiskan ujian ini setakat mana yang anda mampu dan jangan paksa diri. Bagi calon yang baru lepas bersalin, panel memberi kelonggaran untuk tidak melalui ujian ini kerana faktor keselamatan dan kebajikan calon. Boleh minta budi bicara kalau anda mempunyai sebarang penyakit seperti asthma..boleh tunjuk surat doktor yang berkaitan.

3- Ujian Psikometrik

๐Ÿ’œCalon perlu menjawab sejujur yang mungkin

4- Micro Teaching Test

๐Ÿ’œ Calon diberi masa selama 10 minit untuk mengajar dan 2 panel yang akan menilai. PALING PENTING, sila bawa bersama Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan sediakan alat bantu mengajar  (ABM) yang menarik untuk mendapatkan perhatian dari panel. Lagi baik, jika teknik pengajaran yang diterapkan adalah teknik abad-21.

5- Interview/Temuduga

๐Ÿ’œSatu sesi 5 orang calon akan terlibat dan 3 orang panel akan menilai. Bersedia fizikal dan mental sebab soalan yang diajukan adalah di luar kotak minda kita. Sila kuasai dengan baik soalan asas seperti 'Sila memperkenalkan diri anda'. (Mula bercerita tentang latar belakang  dan  pencapaian diri yang sesuai dengan jawatan yang dipohon). Contoh-contoh soalan adalah seperti berikut;

     ๐Ÿ’Ÿ Nyatakan apakah itu pembelajaran holistik yang diterapkan oleh MRSM?
     ๐Ÿ’Ÿ Soalan KBAT. Anda memiliki haiwan peliharaan iaitu seekor kucing dan seekor ayam jantan. Apakah yang dapat anda perhatikan daripada kedua-dua haiwan ini dan bagaimana kehidupan ayam dan kucing boleh dikaitkan dengan pelajar?
     ๐Ÿ’Ÿ Siapakah antara anda berlima yang sesuai dilantik sebagai guru? Pilih salah seorang daripada anda. Anda dilarang memilih diri anda sendiri.
     ๐Ÿ’Ÿ Nilai penghayatan kemerdekaan semakin kurang dalam diri pelajar hari ini. Apakah cara yang boleh dilakukan oleh seorang guru untuk meningkatkan nilai tersebut dalam diri pelajar?
     ๐Ÿ’Ÿ Pelajar hari ini degil dan susah untuk mendengar kata, di manakah silapnya dan apakah yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah ini?

๐Ÿ’ก TIPS๐Ÿ’ก Yang PENTING! BANYAK-BANYAK membaca sebulan awal berkaitan MRSM, moto misi dan sebagainya yang berkaitan dan juga perbezaan MRSM dengan SBP dan sekolah yang lain. General Knowledge pun anda perlu kuasai sebaik mungkin dan juga isu-isu dunia yang berbangkit. Penting!!!

Bagi calon yang mempunyai pengalaman bekerja sebelum ini, anda mungkin akan di duga soalan seperti ini dan panel suka untuk memprovok setiap jawapan anda jadi berkatalah jujur dan ikhlas insyaAllah anda akan berjaya.

Contoh soalan :

Anda sudah bekerja sekian-sekian tahun. Gaji basic anda sekarang lebih tinggi dari apa yang kami tawarkan maka anda perlu meletakkan jawatan. Perkhidmatan anda dengan kerajaan akan terputus. Anda akan ditawarkan dengan jawatan kontrak terlebih dahulu, kemudian kami akan hantar  anda untuk membuat diploma pendidikan selama 3 tahun secara part time semasa cuti sekolah. Selepas tamat pengajian, anda kami tawarkan ke jawatan tetap. ADAKAH anda sanggup menghadapi semua itu?? Ha...jawapan ada pada diri anda..jadi cubala beri jawapan yang terbaik untuk menjawapan persoalan ini.

Okey sekian itu saja perkongsian dari saya.
Kredit kepada Puan Maznida untuk perkongsian ini. Semoga anda juga berjaya.

๐Ÿ’– Terima Kasih sudi baca๐Ÿ’–

No comments:

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment


ุงู„ุณู„ุงู… ุนู„ูŠูƒู… ูˆ ุฑุญู…ุฉ ุงู„ู„ู‡

klik lagi la..