19 September 2014 (Jumaat) Kehilangan MAK yang ku kasihi | HusNaLaliNk Official Blog

Monday, 1 December 2014

19 September 2014 (Jumaat) Kehilangan MAK yang ku kasihi

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Hampir 2 bulan 11 hari MAK yang aku kasihi pergi meninggalkan kami sekeluarga..Terasa masih baru mengucup MAK di dahi dan pipi semasa jasad MAK kaku dan pucat sebelum kain kapan yang putih bersih menutupi jasad ibu buat kali terakhir..Ketika itu jua air mata tak berhenti mengalir, kelopak mata mengembang dan membengkak mengenangkan aku kehilangan satu-satunya MAK yang melahirkan aku ke dunia..

Namun aku REDHA Ya Allah..

MAK pergi ketika aku tiada di sisi memandang aku baru kembali ke Selangor dari melawat MAK di hospital Tuanku Fauziah selama hampir seminggu..selama di hospital MAK sudah tidak mengenali sesiapa cuma mampu melihat dengan pandangan yang panjang, MAK jugak tak mampu makan dan minum seperti biasa, hanya minum SUSU melalui tiub yang disediakan.. Sebak nya..

Strok MAK kali ini adalah strok ke-3 dan strok kali ini yang paling teruk..

Dalam masa seminggu menjaga MAK bergilir-gilir dengan kakak dan abangku, aku serius tak menyangka bahawa kali ini merupakan kali terakhir aku akan memanggil panggilan MAK di dunia..Panggilan telefon dari kakak ku KAK WI pada waktu Maghrib menyuruh kami bersiap-siap untuk pulang ke Perlis merupakan titik tanda bahawa aku bakal menjadi anak yatim..katanya MAK dan NAZAK..

Allahu Akbar...dan dalam tempoh aku mengemas barang untuk pulang, sekali lagi panggilan dari kampung mengatakan bahawa MAK sudah tiada, sudah pergi mengadap kekasihNYA yang SATU..pergi meninggalkan kami semua, pergi untuk selama-lamanya, dan pergi takkan kembali..

Sungguh hati dan jantung menjadi kecut, kecik mendengar berita yang memang sudah aku jangkakan..dan dalam keheningan malam ke pagi, aku dengan deraian air mata pulang bersama suami dan selamat sampai ke Perlis lewat pagi..Namun, aku sungguh REDHA kerana Allah mengambilnya dari kami memandang kami sekeluarga tak sanggup melihat keuzuran MAK semasa di hospital..dan kata doktor MAK akan selamanya bergantung kepada susu dan tiub jika umurnya panjang..Peritt dan Sedih untuk kami terima..

Kami adik beradik anak mak yang seramai 6 orang memandikan MAK di bantu oleh orang-orang kampung..Semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan oleh Allah..Muka MAK seperti tersenyum kepada kami..

Buat MAK, Allahyarhamah Hajjah Khadijah binti Darus, damailah dan amanlah MAK di sana di samping orang-orang yang beriman, kami adik beradik takkan lupa mendoakan dan mensedekahkan Al-Fatihah untuk MAK di sana..Semoga kita dapat bertemu di dunia satu lagi jika diizin Allah S.W.T
Betapa adik rindukan MAK, hanya ALLAH sahaja yang tahu..

Ya Allah, jagalah MAK ku di sana..
AL-Fatihah.......
Amin...


Al-Fatihah MAK





7 comments:

  1. Al Fatihah...
    Moga roh Mak tergolong dikalangan roh2 hambaNYA yg solehah..

    ReplyDelete
  2. thank you daddy Ziyad ;)
    aminn

    ReplyDelete
  3. semoga arwah tenang di sana. amin

    ReplyDelete
  4. thank you sha...

    thank you reds

    ReplyDelete
  5. Luruh sama airmata kakak dik..
    Khususon ila ruhi almarhumah Hajjah Khadijah binti Darus Al-Fatihah...

    ReplyDelete


السلام عليكم و رحمة الله

klik lagi la..